Μαθητικό συνέδριοΠροφορική ιστορία και διδακτική της Ιστορίας:
σχεδιάζοντας μια διδασκαλία ‘αλλιώς’

Παρασκευή 10, Σάββατο 11 και Κυριακή 12 Μαΐου 2019
Σιβιτανίδειος (Σταθμός Μετρό 2: Καλλιθέα)

Το Μαθητικό Συνέδριο με σύνθημα «Η απομνημόνευση βλάπτει σοβαρά την πνευματική υγεία» οργανώθηκε με το σκεπτικό και τη διαπίστωση ότι ο τρόπος που διδάσκεται το μάθημα της ιστορίας στα σχολεία σπάνια καταφέρνει να κεντρίσει το ενδιαφέρον των μαθητών, με αποτέλεσμα να καταλήγει στη στείρα απομνημόνευση για τις ανάγκες των εξετάσεων, χωρίς οι μαθητές να «μαθαίνουν» Ιστορία. Πιστεύουμε ότι στην εποχή μας, εποχή μεγάλων κοινωνικών αναδιαρθρώσεων, το αιτούμενο είναι αφενός να αλλάξει η ύλη, το τι διδάσκεται, καθώς και ο τρόπος διδασκαλίας. Προτείνουμε να χρησιμοποιηθεί η προφορική ιστορία, η συλλογή προφορικών μαρτυριών, στη διδακτική μεθοδολογία, γιατί παρέχει νέους τρόπους για να κατανοήσουμε το παρελθόν, γιατί παρέχει επίσης τη δυνατότητα μιας κριτικής οπτικής του ιστορικού γίγνεσθαι και γιατί ο στόχος της δεν είναι απλώς να περιγράψει ένα «νεκρό» παρελθόν, αλλά να χρησιμοποιήσει το παρελθόν για να μετασχηματίσει το παρόν και να δημιουργήσει το μέλλον.

Η ιδέα για την οργάνωση του Μαθητικού Συνεδρίου προφορικής ιστορίας προήλθε από μέλη του Συντονιστικού των Ομάδων Προφορικής Ιστορίας (ΟΠΙ), τα οποία προσκάλεσαν ως συνδιοργανωτές την Ένωση Προφορικής Ιστορίας, τον Όμιλο για την Ιστορική Εκπαίδευση στην Ελλάδα, το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση και το Ιόνιο Πανεπιστήμιο, ΠΜΣ «Ιστορική Έρευνα – Διδακτική και Νέες Τεχνολογίες».

Τα θέματα
Το Συνέδριο περιλαμβάνει δουλειές που έχουν γίνει από μαθητές της Πρωτοβάθμιας και της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Ξεκινά την Παρασκευή, 10 Μαΐου, στις 4μμ, με σύντομες ομιλίες των μελών της Οργανωτικής Επιτροπής και περιλαμβάνει δύο συνεδρίες. Τα θέματα της πρώτης συνεδρίας με τίτλο Τραυματικές μνήμες από τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο αφορούν το μπλόκο της Κοκκινιάς και το Ολοκαύτωμα. Η δεύτερη συνεδρία με τίτλο Ιστορίες της πόλης αναδεικνύει τις δυνατότητες που δίνονται μέσα από την ιστορία ενός μπακάλικου ή ενός ποταμιού να συνειδητοποιήσουν οι μαθητές το ιστορικό γίγνεσθαι.

Το Σάββατο, 11 Μαΐου, το Συνέδριο αρχίζει στις 10πμ με τις Ιστορίες της γειτονιάς, στον Βόλο, τον Πειραιά και τη Μυτιλήνη. Συνεχίζει με τις Βιωμένες εμπειρίες σε ένα ραγδαία μεταβαλλόμενο κοινωνικό γίγνεσθαι που αναφέρονται στην ΑΕΚ, το Μεταξουργείο-Γκάζι και την κλωστοϋφαντουργία «Αιγαίον» στο Λαύριο. Πριν το μεσημεριανό διάλειμμα οι Ιστορίες Αντίστασης από τη δεκαετία του 1940 και τη Χούντα (1967-1974) προέρχονται από την Καλαμάτα, τα Μέγαρα, τον Κορυδαλλό και την Αθήνα. Το απόγευμα μπορείτε να ακούσετε Ιστορίες από και για την εκπαίδευση από το Ευπάλιο Φωκίδας και τη Σιβιτανίδειο και για τις μαθητικές καταλήψεις της δεκαετίας 1990. Ακολουθούν Ιστορίες της μετανάστευσης και της προσφυγιάς που αφορούν ένα αρχείο στην Καλαμαριά, τον Μεβλίτ
στην Φλώρινα, το Δοξάτο Δράμας και τους Μικρασιάτες πρόσφυγες στην Μυτιλήνη. Με την ολοκλήρωση του συνεδρίου έχει προβλεφθεί να ακούσουμε τραγούδια και να ‘τσιμπήσουμε’ κάτι όλοι μαζί.

Παράλληλα θα λειτουργεί διαρκής έκθεση με βίντεο από το Γυμνάσιο Μαραθώνα, το 11ο Γυμνάσιο Αχαρνών, το 3ο ΓΕΛ Αχαρνών και πόστερ από το 13ο ΓΕΛ Αθηνών.

Τα εργαστήρια
Το Μαθητικό Συνέδριο περιλαμβάνει και τέσσερα εργαστήρια. Τα τρία θα διεξαχθούν την Κυριακή από τις 10πμ έως τις 2μμ. Η προφορική ιστορία συνδυάζεται με την ιστορική χαρτογράφηση, με υπεύθυνο τον Ηράκλειτο Σουγιουλτζόγλου, το ντοκιμαντέρ, με τον σκηνοθέτη Βασίλη Λουλέ και το θέατρο ντοκουμέντο με την Τζωρτζίνα Κακουδάκη. Το Εργαστήριο με θέμα τα μουσεία, το οποίο συντονίζει η Εσθήρ Σολομών, θα γίνει το Σάββατο.

Διαδώστε το :